1.09.2008

Chinese - Zhongwen


Idag fick jag mitt antagningsbesked om vilken valbar kurs jag ska läsa i vår, eftersom jag lämnade in min ansökan försent så har jag fått vänta tills andra urvalet. Självklart sökte jag bara en kurs och hoppades på det bästa för att det var bara den kursen jag kände för att läsa, och det visar sig att jag är antagen. Det blir till att läsa kinesiska i både tal och skrift för min del under vårterminen, perfekt! Det är en distanskurs från Högskolan Dalarna. Jag har försökt lära mig genom internet tidigare på egen hand, men det har inte gått så bra eftersom min pluggdisciplin inte är den bästa, nu kanske det går bättre.

Jag är ursprungligen från Kina men är född i Sverige och har bott här hela mitt liv. Som många säkert redan vet så är kinesiskan uppdelad i jättemånga dialekter, som basically är som flera olika språk. I vår familj pratar vi dialekten teochew, en dialekt i sydöstra Kina; Guangdong där vi kommer ifrån. Mandarin som är den dialekten jag ska läsa förstår de flesta och är det språket som lärs ut i skolor i Kina och över hela världen. Om man kan läsa kinesiska tecken är det ännu bättre, eftersom det spelar ingen roll vilken dialekt i kinesiskan man kan, tecknerna betyder likadant men uttalas väldigt olika. Jag har ingen kunskap alls vare sig i tal eller skrift, enda kunskapen jag kan kanske är den grammatiska uppbyggnaden eftersom jag kan prata teochew och lite kantonesiska. Kantonesiska förstår både jag och Pia för att vi växte upp med att titta på massa Hong Kong-filmer och serier tillsammans med våra föräldrar, så det är något vi har fått gratis. Jag är däremot inte så bra på att prata kantonesiska för att jag aldrig använder det, men om någon pratar så kan jag förstå det mesta. Det är också en dialekt jag vet att jag kommer att lära mig.

Vi får hoppas att jag har lärt mig något efter denna kurs. Det här passar utmärkt till vår kommande asientrip i sommar, som vi kommer att berätta mer om när det börjar närma sig.

Inga kommentarer: